Bączyk Jędrzej
Reżyser filmowy, scenarzysta i plastyk urodzony w Toruniu w 1978 roku. Absolwent reżyserii w Szkole Filmowej w Łodzi oraz grafiki na Wydziale Sztuk Pięknych w Toruniu. Autor krótkometrażowych filmów fabularnych, dokumentalnych oraz innych krótkich form wizualnych. Jest laureatem m.in. Grand Prix na festiwalu Aix-en-Provenece oraz Srebrnego Lajkonika Krakowskiego Festiwalu Filmowego za film „Kojot”. Poza reżyserią filmową zajmuje się również reżyserią świateł w spektaklach teatralnych, współpracuje z Teatrem Wielkim - Operą Narodową przy tworzeniu materiałów wideo. Jest również współscenarzystą oraz autorem muzyki do gry wideo „Best Month Ever”. Jako muzyk jest twórcą autorskiego projektu Pan Jędras. Aktualnie przygotowuje się do debiutu fabularnego pt.: „Kruk/Woron”.
Gra w scenariusz: „Best Month Ever”
Bochniak Maciej
Absolwent Studium Scenariuszowego w Szkole Filmowej w Łodzi. Reżyser i współscenarzysta filmów fabularnych „Disco Polo” (2015) oraz „Magnezja” (2020). Za film „Disco Polo” otrzymał nagrodę „Perspektywa” im. Janusza Morgensterna, za najlepszy debiut 2015 roku, natomiast film „Magnezja” (2020) został nagrodzony Złotym Pazurem w kategorii: Inne Spojrzenie na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Autor filmów dokumentalnych „Miliard Szczęśliwych Ludzi” (2011) oraz „Ethiopiques – Muzyka Duszy” (2017). Reżyser wielu seriali telewizyjnych, w tym „The Office PL” (2021) oraz kilku odcinków serialu „Belfer 2” (2017), które były produkowane dla Canal+.
Case study „Magnezja”
Chutnik Sylwia
Urodzona w 1979 roku w Warszawie. Doktor nauk humanistycznych. Z wykształcenia kulturoznawczyni, absolwentka Gender Studies na UW. Pisarka, publicystka, działaczka społeczna i promotorka czytelnictwa. Członkini Związku Literatów Polskich i Stowarzyszenia Unia Literacka. Kuratorka festiwali i inicjatyw literackich (Międzynarodowy Festiwal Literacki Apostrof, Kawiarnia Literacka OFF Festival, dyskusje i spotkania autorskie). Była wykładowczynią w Instytucie Kultury Polskiej UW oraz w szkole pisania Maszyna do Pisania. Felietonistka ,,Polityki”, „Pani”, „Wysokich Obcasów”, ,,Gazety Stołecznej" i wielu portali internetowych. Współprowadziła programy literackie „Cappuccino z książką” i „Zapomniani - odzyskani” w TVP Kultura oraz „Barłóg literacki”. Jej teksty ukazały się w książkach zbiorowych. Publikuje gościnnie na łamach prasy polskiej i zagranicznej. Jej teksty naukowe znalazły się w ponad 20 opracowaniach i książkach zbiorowych. Stypendystka Homines Urbani 2008, Instytutu Books from Lithuania 2009, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2010, Miasta Stołecznego Warszawy 2010, Instytutu Goethego 2010. Laureatka nagród literackich i społecznych. Zasiada w Kapitule Nagrody im. Olgi Rok, Kapitule Obywatelskiej Naukowych Nagród „Polityki” oraz w Radzie Funduszu Feministycznego. Wokalistka punkowego zespołu Zimny Maj. Prowadzi podcast Radio Sylwia i Elgiebete TV.
Jury Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego
Ciastoń Marcin
Absolwent lingwistyki stosowanej i scenariopisarstwa. Trzykrotny finalista konkursu Script Pro (w 2016, 2017 i 2019 roku) oraz zwycięzca Nagrody Głównej konkursu Script Wars w 2017. W 2021 roku zdobył nagrodę za najlepszy scenariusz (do filmu „Hiacynt”) podczas 46. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.
Prowadzący: W rytmie scenariusza filmu „Inni ludzie”
Dąbrowska Aleksandra
Head of Production w Audioteka S.A. Posiada wieloletnie doświadczenie w produkcji słuchowisk, audio seriali, audiobooków, podcastów. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego i Université Paris Sorbonne. Prywatnie improwizatorka, absolwentka Szkoły Impro.
Czym różni się scenariusz filmowy od scenariusza audio? Webinarium Audioteki
Dzięcioł Piotr
Polski producent filmowy, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wyższego Zawodowego Studium Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W 1991 założył przedsiębiorstwo Opus Film, którego działalność objęła produkcje kinowe i telewizyjne, a także spoty reklamowe. Uzyskał członkostwo w Polskiej Akademii Filmowej oraz Europejskiej Akademii Filmowej. Był członkiem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jest producentem m.in. „Ediego” zgłoszonego w 2002 do rywalizacji o Oscara w kategorii filmu nieanglojęzycznego. Największy sukces odniosła natomiast wyprodukowana przez niego w 2013 roku „Ida”, którą nagrodzono m.in. Oscarem i Nagrodą Brytyjskiej Akademii Filmowej dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
Jury Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego
Englert Michał
Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi na Wydziale Operatorskim. Autor zdjęć do filmów w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej: „33 sceny z życia” (2008), „Sponsoring (2011), a także współautor scenariusza do „W imię” (2014), „Body/Ciało” (2015), „Twarz” (2017) oraz „Śniegu już nigdy nie będzie” (2020). Pracował również jako operator przy filmie „Teściowie” (2021) oraz serialu HBO „Ślepnąc od świateł” (2018). Laureat Orła, nagrody Polskiej Akademii Filmowej w kategorii: najlepsze zdjęcia za film „Śniegu już nigdy nie będzie” (2020). Ten sam film został nagrodzony Nagrodą Specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji.
Case study „Śniegu już nigdy nie będzie”
Gembicki Michał
W polskiej branży gier od ponad 15 lat, w przeszłości kierował działaniami z zakresu marketingu, zarządzania produktem i marką w grupie CD PROJEKT SA. W 2018 założył wspólnie z Robertem Wesołowskim spółkę Klabater SA. W roli producenta i wydawcy przy grach : Crossroads Inn, Heliborne i The Amazing American Circus, We The Revolution i Help Will Come Tomorrow. Doskonała znajomość rynku krajowego i doświadczenie wynikające z wieloletniej działalności biznesowej na rynkach globalnych. Członek Stowarzyszenia Przedsiębiorców i Dystrybutorów Oprogramowania Rozrywkowego oraz Fundacji Indie Games Poland.
Gra w scenariusz: „Best Month Ever”
Gruca-Rozbicka Irena
Ma ponad 20 lat doświadczenia w branży audiowizualnej, związanego w szczególności z redagowaniem profesjonalnych wydawnictw branżowych, a także z działalnością szkoleniową. Jest współzałożycielką niezależnego wydawnictwa oraz Fundacji FilmPRO propagującej edukację filmową. Wydawała i redagowała „FilmPRO” – oficjalny magazyn Polskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC) i najważniejszy polski periodyk o preprodukcji, produkcji i postprodukcji profesjonalnych treści audiowizualnych. Organizowała warsztaty poświęcone prawnym, technologicznym i finansowym aspektom produkcji filmowej; wspólnie z PSC prowadziła szkolenia produkcyjne i seminaria poświęcone technologii i sztuce operatorskiej. Współpracowała m.in. z American Society of Cinematographers, Bundesverband Kinematographie, IMAGO, a jako dziennikarka - z Telewizją Kino Polska, Radiem Opole, Radiem Plus, TVP3 Katowice, Polskim Radiem Program II, magazynem „Kino”, oraz niemieckimi „Film & Kameramann” i „Cinearte”. W 2018 została wyróżniona Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Edukacja filmowa” za cykl warsztatów współorganizowanych z PSC. Działa w polskiej sekcji SMPTE. Od 2019 roku związana jest z Crew United.
Kreowanie wizerunku scenarzysty na rynku międzynarodowym Webinarium Crew United Polska
Hachoud Tarik
Współzałożyciel i prezes agencji Match and Spark, która na polskim rynku audiowizualnym funkcjonuje już od 7 lat. Absolwent Szkoły Filmowej w Łodzi oraz programu SCREEN LEADERS. Wcześniej pełnił funkcję Development Executive w Platige Image. Przez ponad 4 lata pracował także w studio filmowym Alvernia, gdzie współpracował przy rozwoju projektów filmowych oraz produkcjach takich projektów jak „Arbitraż” (reż. Nicholas Jarecki) czy brytyjskiego serialu „Play House Presents”.
Budowanie drogi zawodowej scenarzysty. Webinarium Match&Spark
Hillesland Filip
Reżyser filmowy i gier wideo. Twórca filmów krótkometrażowych takich jak „Tropical Island” i „Toast”, wyróżnionych na polskich i międzynarodowych festiwalach m.in. na Festiwalu Filmowym w Gdyni, a także ShortFest w Palm Springs. Współreżyser pełnometrażowego filmu „kRAJ” dystrybuowanego na platformie Netflix. Uczestnik pierwszego Polsko-Amerykańskiego Forum dla młodych filmowców w Los Angeles. Członek Jury w kategorii „Film Krótkometrażowy” na festiwalu scenariuszowym Script Fiesta w latach 2017-2019.
Gra w scenariusz: „Best Month Ever”. Prowadzący: Case study „Żeby nie było śladów”
Holland Agnieszka
Reżyserka i scenarzystka, absolwentka praskiej uczelni filmowej FAMU. Swoją karierę filmową rozpoczęła współpracą z Krzysztofem Zanussim oraz ze swoim mentorem Andrzejem Wajdą. Zrealizowała wiele filmów w koprodukcjach międzynarodowych: wśród nich „Europa, Europa”(1990), wyróżniony nominacją do Oscara za najlepszy scenariusz. Nominacje do Oscara otrzymała również w 1985 i 2012 – obie w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego – za filmy „Gorzkie żniwa” oraz „W ciemności”. Ze swoim przyjacielem Krzysztofem Kieślowskim współpracowała nad scenariuszem jego trylogii „Trzy kolory”. Formatowała i realizowała poszczególne odcinki kilku znaczących serii telewizyjnych w USA (m.in. „The Wire”, „Treme”, „The Killing”, „House of Cards”). Jest jedną z reżyserek pierwszego polskiego serialu dla Netflix – „1983”.
Jury Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego
Janicki Dawid
Producent filmowy. Absolwent Archeologii Podwodnej na UMK w Toruniu, Organizacji produkcji filmowej i telewizyjnej w Szkole Filmowej w Łodzi oraz Kursu dla Kreatywnych Producentów w Szkole Wajdy. Współzałożyciel firmy producenckiej Shipsboy, producent i wiceprezes w East Studio. W latach 2016-2018 wiceprezes Krajowej Izby Producentów Audiowizualnych. Współzałożyciel Polskiej Gildii Producentów, w latach 2018-2020 członek jej zarządu. W 2022 będą miały premierę: „Broad Peak” pełnometrażowa fabuła w reż. Leszka Dawida, której jest współproducentem i współtwórcą scenariusza; cykl 5 filmów łączących fabułę z animadoc „Portrety Wojenne. Kobiety”, którego jest współproducentem i scenarzystą oraz gra video „Best Month Ever”, której jest współscenarzystą.
Gra w scenariusz: „Best Month Ever”
Kasperaszek Filip
Ukończył Columbia University w Nowym Jorku z tytułem Master of Fine Arts oraz Szkołę Filmową w Łodzi. Absolwent licznych kursów scenariuszowych i dla konsultantów scenariuszowych, m.in.: TorinoFilmLab, Sources2, CineQuaNonLab w Meksyku, MFI Script 2 Film, Berlinale Talents, TransAtlantic Talent Lab oraz IFP Filmmakers Seminar przy Lincoln Center. Stypendysta Hollywood Foreign Press Association (organizacji przyznającej Złote Globy) i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Od 2014 r. wykłada scenariopisarstwo w Szkole Filmowej w Łodzi, a od 2016 r. na międzynarodowym programie scenariuszowym w Scuola Holden w Turynie. Współpracuje lub współpracował też m.in. z TorinoFilmLab, ze Szkołą Wajdy i Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty. Jako asystent prowadził zajęcia z dramaturgii na Columbia University. Pracował przy developmencie ponad 60 filmów fabularnych w USA, Europie, Chinach i Indiach. Obecnie skupia się na pracy w Europie, przy projektach TV oraz na pisaniu z polskimi reżyserami.
Formatowanie tekstu scenariusza. Webinarium Atelier Scenariuszowego
Kolankiewicz Tomasz
Filmoznawca, historyk filmu i kurator filmowy. Od 2020 roku dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Przez wiele lat współpracownik Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego, Teatru Nowego w Warszawie i licznych festiwali filmowych. W latach 2008-2017 członek redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący publicystycznych programów o tematyce filmowej. Autor kilkuset telewizyjnych i kilkudziesięciu kinowych przeglądów filmowych. Wykładowca akademicki.
Jury Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego. Prowadzący: Case study „Magnezja”. Prowadzący: Masterclass: Jim Uhls
Kos-Krauze Joanna
Reżyserka, scenarzystka i producentka. Ukończyła polonistykę i hebraistykę. Już w czasie studiów jej zainteresowania oscylowały wokół kina. Przełomem w jej życiu zawodowym było spotkanie z Krzysztofem Krauze, jednym z najważniejszych twórców współczesnego autorskiego kina w Polsce, od 2004 również jej mężem. W 1996 współpracowała z nim przy „Grach ulicznych”. To ona była pomysłodawczynią, scenarzystką i drugim reżyserem „Mojego Nikifora” (2004). Wspólnie napisali scenariusz i wyreżyserowali także „Plac Zbawiciela” (2006). Tak samo było z ich kolejnym filmem. Praca nad „Papuszą” (2013), biografią pierwszej romskiej poetki, zajęła im ponad 5 lat. Nad produkcją pt. „Ptaki śpiewają w Kigali” (2017) duet reżyserski pracował prawie dwa razy dłużej. Pomysł na film dotykający problemu rzezi w Rwandzie, w czasie której zginęło około miliona osób, został zainspirowany wieloletnim pobytem reżyserów w Afryce. Joanna Kos-Krauze skończyła film samodzielnie. W czasie kręcenia zdjęć Krzysztof Krauze był już poważnie chory, zmarł w 2014 roku po kilku latach zmagania się z nowotworem. Joanna Kos-Krauze jest zastępczynią przewodniczącego zarządu Gildii Reżyserów Polskich. Była jedną z przedstawicielek twórców w sprawie Ustawy o uprawnieniach artysty zawodowego.
Warsztaty studium scenariuszowego WSF - gościni specjalna
Kowalewska Zofia
Absolwentka reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi oraz kursu dokumentalnego w Szkole Wajdy. Reżyserka głośnego dokumentu „Więzi” (prod. Studio Munka), który zdobył ponad 40 nagród na prestiżowych festiwalach w kraju i za granicą (Krakowski Festiwal Filmowy, IDFA, DOK Leipzig) i znalazł się na tzw. krótkiej liście dziesięciu filmów mających szansę na nominację do Oscara 2017. Laureatka Talentu Trójki w kategorii Film, trzykrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jej najnowszy dokument „Tylko Wiatr” miał światową premierę na Krakowskim Festiwalu Filmowym. Filmografia: „Tylko Wiatr” (2021), „Bliscy” (2018), „Więzi” (2016), „Kochanie” (2015).
Pisz prawdę: scenariusz dokumentu - gościni specjalna
Kozera Bartosz
Scenarzysta i reżyser. Autor scenariusza do filmu „Czarna owca” (2021) w reżyserii Aleksandra Pietrzaka oraz seriali telewizyjnych „39 i pół tygodnia” (2019) i „Pod powierzchnią” (2018). Scenarzysta i reżyser dwóch filmów krótkometrażowych „Kamień” (2020) oraz „Dzień dobry” (2020). Zwycięzca konkursu TVN na scenariusz kinowej komedii współczesnej (2014), laureat pierwszej nagrody Papaya Young Directors (2016), drugiej nagrody w III Ogólnopolskim Konkursie na Małą Formę Dramatyczną (2016), finalista Script Fiesty 2017 w kategorii „Scenariusz etiudy do 30 minut" za scenariusz „Kamień”.
Prześwietlenie filmu „Czarna owca”
Krawczyk-Wnuk Kaja
Absolwentka filmoznawstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz produkcji filmowej i telewizyjnej w PWSFTviT w Łodzi. Scenarzystka „Żeby nie było śladów” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego, filmu nagrodzonego Srebrnymi Lwami na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2021 roku. Współautorka scenariusza filmu „Polot”. Główna scenarzystka serialu „Prawo Agaty” i producentka „Bez tajemnic” – serialu HBO. Przez wiele lat pracowała również przy filmach dokumentalnych.
Case study „Żeby nie było śladów”
Kruk Agnieszka
Scenarzystka, edukatorka, script coach. Pracująca międzynarodowo ekspertka od developmentu scenariuszowego. Ma dwa tytuły magisterskie z literatury brytyjskiej i niderlandzkiej — Uniwersytet Warszawski oraz stypendia w Utrechcie, Antwerpii i Lejdzie. Absolwentka scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej i PWSFTViT w Łodzi. Autorka programów kształcenia scenarzystów i konsultantów scenariuszowych. Tłumaczka książki Lindy Aronson „Scenariusz na miarę XXI wieku”. Twórczyni i dyrektorka artystyczna festiwalu Script Fiesta w latach 2012-2017. Wykładowczyni scenariopisarstwa między innymi w WSF, PWSFTViT, Baltic Film Media and Arts School. Mentorka w polskich i międzynarodowych programach rozwoju scenariuszy. Jurorka w konkursach filmowych i scenariuszowych. Ekspertka w programie Creative Europe MEDIA. Członkini zarządu Gildii Scenarzystów Polskich. W sprawach scenariuszowych reprezentowana przez ZA Agencję. Założycielka i dyrektorka programowa StoryLab.pro.
Jury Konkursu na Koncepcję serialu telewizyjnego lub internetowego
Krzemińska Kinga
Scenarzystka, tłumaczka i script-doctor. Fachu uczyła się w New York Film Academy oraz na FAMU w Pradze czeskiej. Była czeladnikiem u najlepszych polskich reżyserów. Pracuje w Polsce, Czechach i Szwajcarii. Autorka scenariuszy do audioseriali „Sierżant Cuff” oraz „Anma”, które można znaleźć w serwisie Audioteka.
Czym różni się scenariusz filmowy od scenariusza audio? Webinarium Audioteki
Krzemiński Stanisław
Rocznik 1947, w kolejności drogi zawodowej w okresie 55 lat: dziennikarz prasowy, reporter radiowy, reżyser dokumentalista, II reżyser filmów fabularnych, producent TV, autor założeń zrealizowanych 20 seriali dokumentalnych i 5 seriali fabularnych, nadawca telewizyjny, pisarz. Założyciel firm BESTA FILM, STUDIO BESTA, TELEMARK, STAVKA (1990, 1993, 2003, 2005). Inicjator i prezes telewizji TTV (2011-2017). Jako II reżyser współpracował z: Andrzejem Wajdą, Feliksem Falkiem, Maciejem Wojtyszko. Jako producent współpracował z: ARTE, ZDF, SDR, WDR, SVT, PLANET, HBO, TVP1, TVP2, POLSAT, TVN. Laureat nagrody Felix 1996 przyznawanej przez Europejską Akademię Filmową za wkład w rozwój filmu dokumentalnego (wspólnie z Jerzym Śladkowskim). Od 2020 roku wykładowca autorskiego kursu „Warsztaty producenckie” w Warszawskiej Szkole Filmowej.
Warsztaty dla finalistów konkursu
Lankosz Magdalena
Autorka scenariuszy filmów fabularnych, dokumentalnych, seriali i komiksów. Producentka filmowa. Prowadząca i wydawca programów kulturalnych. Aktywistka środowiska filmowego. Dyrektorka Gildii Reżyserów Polskich. Ekspertka Ogólnopolskiego Kongresu Kultury ds. ubezpieczeń społecznych i sytuacji materialnej artystów w Polsce. Konsultantka branżowa ustawy o Uprawnieniach Artysty Zawodowego. Dziennikarka związana z „Gazetą Wyborczą” i „Wysokimi Obcasami”, była szefowa działu filmowego „Dziennika”. Absolwentka Filologii Polskiej na UW. Wykładowczyni UW i SWPS. Jej najnowszy projekt, serial „Krakowskie potwory” (Netflix Original) miał premierę 18 marca 2022 r.
Szczerze o scenarzystach. Podcast Biblioteki Scenariuszy Filmowych
Leszczyńska Aleksandra
Absolwentka Iberystyki, Produkcji Filmowej oraz Ochrony Środowiska, działa w branży filmowej od ponad dziesięciu lat. Pierwsze kroki stawiała w Madrycie gdzie wyspecjalizowała się w developmencie oraz finansowaniu projektów filmowych. Następnie w Polsce pracowała w instytucjach takich jak PISF czy Program Kreatywna Europa. Od kilku lat moderuje spotkania branżowe oraz prowadzi warsztaty i wykłady. Obecnie pracuje w Mazovia Warsaw Film Commission oraz jest zaangażowana w promowanie idei zrównoważonej produkcji w ramach międzysektorowej grupy - „Film dla Klimatu”.
Green filming a scenariusz
Łepkowska Ilona
Scenarzystka i producentka filmowa i serialowa, pisarka. Jest autorką lub współautorką popularnych komedii, takich jak: „Och, Karol”, „Komedia małżeńska”, „Nigdy w życiu!”, „Nie kłam, kochanie”, „Jeszcze raz” oraz kultowej serii „Kogel-mogel”, której czwarta odsłona weszła niedawno do kin. Pisała scenariusze do seriali: „Klan” (w latach 1997–1999), „Na dobre i na złe” (w latach 1999–2002) oraz „M jak miłość” (w latach 2000–2007), którego była też producentką (w latach 2000–2008). Jest autorką seriali „Barwy szczęścia” i „Wszystko przed nami”. Zajmuje się doradztwem scenariuszowym, kierownictwem literackim oraz produkcją filmową i telewizyjną. Jest autorką i współautorką książek, nawiązujących do jej scenariuszy. Członkini Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Polskiej Akademii Filmowej i honorowa członkini Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Przewodnicząca zarządu Gildii Scenarzystów Polskich.
Jury Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego
Łoszewski Grzegorz
Autor scenariuszy dla filmu, teatru i telewizji, w tym: „Noc Świętego Mikołaja”, reż. J. Kondratiuk (nagroda za scenariusz na XXV FFF w Gdyni, autor pomysłu na cały cykl „Święta Polskie”), „Komornik” reż. F. Falk (nagroda HARTLEY-MERRILL, XXX FFF w Gdyni; Złoty Lew i nagroda za scenariusz, „Orzeł” za najlepszy scenariusz, nagrody za scenariusz na festiwalach w Moskwie i Teheranie), „Stygmatyczka”, reż. W Nowak (Grand Prix i nagroda za scenariusz na festiwalu Dwa Teatry), „Bez wstydu” reż. Filip Marczewski (Berlin 2013, European CIVIS Prize za scenariusz). Członek Zarządu Gildii Scenarzystów i Wiceprzewodniczący Koła Scenarzystów SFP. Od blisko 15 lat wykładowca scenariusza w szkołach filmowych w Łodzi, Gdyni i Szkole Wajdy.
Szczerze o scenarzystach. Podcast Biblioteki Scenariuszy Filmowych
Łukasz M. Maciejewski
Współautor scenariusza debiutu fabularnego Marcina Koszałki „Czerwony pająk”. Autor scenariusza filmu „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” w reżyserii Mateusza Rakowicza oraz „Braty” Marcina Filipowicza. Główny scenarzysta serialu „Król”w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego na podstawie powieści Szczepana Twardocha. Mieszka i pracuje w Krakowie.
Głos z writers' roomu
Łysiak Tadeusz
Urodzony w 1993 roku, absolwent wydziału Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, student reżyserii w Warszawskiej Szkole Filmowej. Twórca dwóch nagradzanych w Polsce i na świecie krótkich metraży: „Techno” (w rolach głównych Leszek Abrahamowicz, Danuta Stenka, Michalina Olszańska) oraz „Sukienka” (Anna Dzieduszycka, Dorota Pomykała, Szymon Piotr Warszawski). Uczestnik prestiżowego programu FUTURE FRAMES – Generation NEXT of European Cinema w ramach Eastern Promises przy festiwalu w Karlowych Warach. Laureat nagrody „Odkrywczego Oka” dla młodego utalentowanego twórcy podczas festiwalu filmów polskich w Chicago.
Praca nad scenariuszem z debiutantem i pokaz filmu „Sukienka”
Majewski Janusz
Rektor Warszawskiej Szkoły Filmowej. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi, gdzie w 1959 r. ukończył wydział Reżyserii. W latach 1983–1990 był Prezesem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Filmowców Polskich, od roku 2006 jest Honorowym Prezesem Stowarzyszenia. W latach 1987–1991 członek Komitetu Kinematografii. W latach 1969–1991 był wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi, a także gościnnie m.in. w Stanach Zjednoczonych. W 2001 r. odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Wybrana filmografia: „Sublokator” (1966), „Złoto dezerterów” (1998), „Mała matura 1947” (2010), „Czarny mercedes” (2019).
Jury Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego
Nieć Magdalena
Scenarzystka, reżyserka i aktorka, mgr. sztuki (dyplom broniła na krakowskiej PWST) i stypendystka Ecole Nationale Superieure des Arts de la Marionnette. W jej dorobku scenariopisarskim znajduje się film familijny „Za niebieskimi drzwiami” z 2016 roku, który osiągnął sukces frekwencyjny i zdobył 19 nagród w Polsce i na świecie – w tym nagrodę za scenariusz na festiwalu Molodist IFF w Kijowie. W 2021 na ekrany kin wszedł jej kolejny projekt – „Czarny Młyn”, film dedykowany młodzieży, który mimo pandemii, obejrzało ponad 285 tys. widzów. „Czarny Młyn” przyniósł Magdzie nagrodę indywidualną za scenariusz przyznaną w Moskwie na Międzynarodowym Festiwalu Filmów dla Dzieci. Film zdobył również nagrodę młodzieżowego jury na festiwalu w Chemnitz, nagrody w San Diego, Jajpur i Marcinka od jury dziecięcego na Ale Kino. W międzyczasie jako scenarzystka współtworzyła wiele kampanii dla fundacji zajmującej się ciężko chorymi dziećmi i pisała scenariusze seriali. Magda jest również reżyserką, zdobywała doświadczenie jako reżyser obsady i drugi reżyser specjalizujący się w pracy z dziecięcymi aktorami („Za niebieskimi drzwiami”, „Wilkołak”, „Czarny Młyn”). W 2021 zadebiutowała jako reżyser filmu familijnego „Detektyw Bruno”, który będzie można zobaczyć już późną wiosną 2022. Obecnie pracuje nad kolejnym autorskim projektem filmowym, który otrzymał stypendium scenariuszowe PISF i jest w początkowej fazie preprodukcji.
Jak pisać dla młodego widza? Case study filmu „Czarny młyn”
Pacewicz Mateusz
Urodził się w 1992 roku w Warszawie. Autor scenariusza „Bożego Ciała”, dzieła nominowanego w 2020 roku do Oscara dla najlepszego filmu międzynarodowego, a także do „Sali samobójców. Hejtera”, najlepszego międzynarodowego filmu festiwalu Tribeca. Laureat wielu nagród indywidualnych, w tym Nagrody za najlepszy scenariusz na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Orła za najlepszy scenariusz i odkrycie roku. Najmłodszy scenarzysta w historii nominowany do Europejskiej Nagrody Filmowej. Członek Amerykańskiej, Polskiej oraz Europejskiej Akademii Filmowej. Koncentruje się na pisaniu scenariuszy, ale występuje również w roli reżysera i kreatywnego producenta przy polskich oraz amerykańskich produkcjach filmowych i serialowych.
Twórcze pisanie scenariuszy. Warsztaty kreatywne (w jęz. angielskim)
Parzymies Natasza
Ma 22 lata i ukończyła reżyserię w Warszawskiej Szkole Filmowej. Rozgłos przyniósł jej opowiadający o burzliwym uczuciu dwóch dziewczyn mini-serial „Kontrola”, który stworzyła, napisała i wyreżyserowała. Pierwszy sezon obejrzał się na całym świecie ponad 50 milionów razy, a Natasza otrzymała za niego min. prestiżowy tytuł jednej z „Top 50 śmiałych kobiet roku 2020” wg Wysokich Obcasów oraz nominację do O!Lśnień Onetu 2021 w kategorii „Serial". Kontynuację „Kontroli” wyprodukował Player (TVN), gdzie dostępne są teraz trzy sezony serialu, czwarty będzie miał swoją premierę jeszcze w tym roku. Dzięki światowej popularności, „Kontrola” jako pierwsza polska produkcja zasili bibliotekę platformy Discovery+. Natasza jest również twórczynią, reżyserką i współscenarzystką mini-serialu „Random” (prod. Storytel) czyli pierwszego polskiego serialu łączącego w sobie słuchowisko i film, w rolach głównych wystąpili Julia Wieniawa i Maciej Musiałowski. Projekt otrzymał dwie złote statuetki EFFIE.
Prowadząca: Praca nad scenariuszem z debiutantem i pokaz filmu „Sukienka”
Pastewka Mateusz
Operator filmowy. Autor zdjęć do filmów „Czarna owca” (2021), „kRaj” (2021), „Juliusz” (2018) oraz filmu krótkometrażowego „Mocna kawa nie jest taka zła” (2014). Pracował również jako operator kamery przy serialach telewizyjnych. Scenarzysta, reżyser oraz autor zdjęć do filmu „Poniedziałek. Poniedziałek.” (2012), który został wyróżniony w Konkursie Polskich Filmów Krótkometrażowych na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym „Nowe Horyzonty” w 2013 roku. Współautor scenariusza do filmu „Ja i mój tata” (2017) Aleksandra Pietrzaka, który otrzymał nagrodę GRAND OFF za najlepszy film polski 2017 roku.
Prześwietlenie filmu „Czarna owca”
Pawłowska Barbara
Reporterka, reżyserka filmów dokumentalnych. Prorektor ds. Studenckich Warszawskiej Szkoły Filmowej. Przez ponad 30 lat związana z TVP, kierowała m.in. Redakcją Filmu Dokumentalnego Programu 1 TVP, koprodukowała filmy, które zdobyły wiele nagród, m.in. „A gdyby tak się stało” Marcela Łozińskiego, „Królik po berlińsku” Bartosza Konopki, „Co w bagażu” Kazimierza Karabasza, „Argentyńska lekcja” i „Bracia” Wojciecha Staronia, „Ojciec i syn” Pawła i Marcela Łozińskich. Jest reżyserką między innymi filmu „Dasza”, za który dostała nagrodę główną jury w Kantonie oraz serii dokumentalnej „Przedszkolandia”, która była najlepiej oglądaną w historii telewizji serią dokumentalną (ponad 5 milionów widzów). Wykładowczyni WSF, opiekunka artystyczna i pedagogiczna wielu nagradzanych
etiud studenckich – w tym roku aż trzy z nich znalazły się w konkursie gdyńskiego festiwalu:
„Mój brat rybak” (Grand Prix oraz Nagroda za Najlepsze Zdjęcia), „Skowyt” (Nagroda
Specjalna) i „Rajski dom”. Ekspertka PISF, konsultantka DOC LAB Poland, przewodnicząca
sekcji szkół filmowych w KIPA.
Pisz prawdę: scenariusz dokumentu
Pietrzak Aleksander
Urodzony w 1992 w Płocku. Absolwent Szkoły Muzycznej II stopnia w klasie fortepianu, oraz Warszawskiej Szkoły Filmowej na Wydziale Reżyserii Filmowej. Jego dyplomowy film „Mocna kawa wcale nie jest taka” oraz krótki film zrealizowany w Studiu Munka pt. „Ja i mój tata” zdobyły ponad 20 nagród, w tym nagrodę publiczności na Heartland Film Festival w Indianapolis i w Huesce w Hiszpanii. W wieku 26 lat zadebiutował pełnometrażową czarną komedią „Juliusz”, która zakwalifikowała się do konkursu głównego Festiwalu Filmowego w Gdyni (najmłodszy reżyser w historii festiwalu). W telewizji zadebiutował reżyserując 5 odcinków w powracającym po 10 latach kultowym serialu TVN pt. „39.5”. Zdobywał doświadczenie w pionie reżyserskim na planach filmów: „Obywatel” J. Stuhra, „Bridge of Spies” S. Spielberga, „Planeta Singli” M. Okorn, „True Crimes” A. Avranas, oraz serialach „Belfer”, czy „Pod Powierzchnią”. W sierpniu 2021 do kin wszedł jego najnowszy komediodramat „Czarna Owca” (prod. TVN Discovery). Obecnie Alek wykłada pre-produkcję w Warszawskiej Szkole Filmowej i prowadzi audycje w radiu Kampus o nazwie „Ciąg Dalszy Kinematografii”.
Prześwietlenie filmu „Czarna owca”. Prowadzący: Gra w scenariusz: „Best Month Ever”. Prowadzący: Case study „Śniegu już nigdy nie będzie”
Piwowarski Radosław
Scenarzysta i reżyser serialu „Jan Serce” oraz niezapomnianych – pełnych poezji i nostalgii – filmów fabularnych, m.in. „Yesterday”, „Kochankowie mojej mamy”, „Pociąg do Hollywood”, „Marcowe migdały”, „Kolejność uczuć”, a także dokumentalnych, m.in. „Stójka”, „Odwiedziny”. Nakręcił również „Autoportret z kochanką” (1996), wspomnienie niegdysiejszego młodzieńczego buntu, który rozmył się w prozie życia codziennego, nawiązujący do debiutanckiego „Yesterday”, oraz „Ciemną stronę Wenus” (1997), istne kłębowisko uczuć. Laureat prestiżowych nagród: FIPRESCi w Wenecji, Złotej Muszli w San Sebastian, Grand Prix w Istambule, Grand Prix w Orleanie, Złotych Lwów w Gdańsku i wielu innych. Trzykrotny zdobywca Warszawskiej Syrenki, dwukrotnie Złotej Kaczki, i wielu plebiscytów. Za swój największy sukces uważa odkrycie i stworzenie plejady gwiazd polskiego kina jak Katarzyna Figura, Joanna Pacuła, Maria Seweryn, Anna Przybylska, Andrzej Zieliński, Piotr Siwkiewicz, Robert Gonera czy Krystyna Feldman. Wieloletni członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich i ZAiKS. W latach 1998-2003 pełnił funkcję dyrektora programowego I Programu TVP S.A. Od 5 lat wykładowca i opiekun filmów w WSF.
Warsztaty Open Script
Rembowska Anna
Z wykształcenia reżyserka, literaturoznawczyni i psycholog. Absolwentka PWSFTviT w Łodzi, Szkoły Nauk Społecznych IFiS PAN oraz Uniwersytetu SWPS w Warszawie. W latach 2008-2017 jako dyrektorka artystyczna prowadziła Wydawnictwo Telewizji Kino Polska, wyróżnione w 2010 r. Nagrodą Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Dystrybucja filmu polskiego”. W Telewizji Kino Polska pełniła również funkcje realizatorki, programerki i tłumaczki. Pracowała jako redaktorka i konsultantka scenariuszowa. Jako kuratorka cykli filmowych współpracowała z Filmoteką Narodową Instytutem Audiowizualnym, jako researcherka, scenarzystka i koordynatorka produkcji z TVN Grupą Discovery. W latach 2019-2020 współtworzyła dział Badań i Rozwoju oraz dział Edukacji Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy. Jej teksty ukazują się w „Przekroju” i „Newsweeku”. Do Crew United dołączyła w 2020 roku.
Kreowanie wizerunku scenarzysty na rynku międzynarodowym. Webinarium Crew United Polska
Różalska Anna
Producentka filmowa i przedsiębiorczyni. Współzałożycielka Match&Spark, agencji reprezentującej twórców w branży audiowizualnej. Producentka i koproducentka takich filmów jak np. „Arbitraż” z Richardem Gere, „Vamps” z Sigourney Weaver, „Kto napisze naszą historię” we współpracy z Nancy Spielberg, „Inni ludzie” Aleksandry Terpińskiej, a także seriali m.in. „Klangor” i „Kruk 2”. Obecnie skupia się na działalności produkcyjnej i rozwoju międzynarodowym Match&Spark oraz działalności edukacyjnej. Mentorka w programie Hollywood Radio i TV Society. Absolwentka SGH, Leadership Academy for Poland i Szkoły Filmowej w Łodzi (obecnie członkini Rady Uczelni).
Budowanie drogi zawodowej scenarzysty. Webinarium Match&Spark
Saramonowicz Wojciech
Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy. Autor scenariuszy do filmów: „Korowód” oraz „Wagon”. Scenarzysta wielu seriali telewizyjnych, m.in. „Miodowe lata”, „Komisarz Alex” czy „To nie koniec świata”. Współautor scenariusza oraz współreżyser filmu dokumentalnego „A więc wojna” z 2019 roku (wraz z Grzegorzem Czerniakiem oraz Anną Ćwięką). Najnowszy film, do którego napisał scenariusz to komedia „Szczęścia chodzą parami”, która miała premierę w marcu tego roku.
Warsztaty Open Script
Seidler Arkadiusz
CEO Audioteka S.A. Wcześniej jako Chief Content Officer zarządzał pracami działów Contentu i Produkcji. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w branży wydawniczej, które zdobył pracując zarówno dla wydawców lokalnych, jak i globalnych. Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Czym różni się scenariusz filmowy od scenariusza audio? Webinarium Audioteki
Sobieszczańska Małgorzata
Pisarka, scenarzystka, wykładowczyni. Absolwentka Wiedzy o Teatrze w warszawskiej Akademii Teatralnej oraz Studium Scenariuszowego w Szkole Filmowej w Łodzi. Autorka dramatu „Amator 2020” (razem z Norbertem Rakowskim). Współautorka scenariusza do filmu „Miasto” (reż. Marcin Sauter). Za scenariusz filmu fabularnego „Zgoda” (reż. Maciej Sobieszczański) otrzymała III nagrodę w konkursie Script Pro oraz nagrodę na Festiwalu „Walkirie Filmowe”. Współautorka scenariusza filmu fabularnego „Anioł i pies”, który znalazł się w finale konkursu Hartley-Merrill. Autorka scenariuszy do seriali telewizyjnych, m.in. „Egzamin z życia”, „Tancerze”, „Druga szansa” oraz filmów dokumentalnych-fabularyzowanych, min. o Marianie Wieleżyńskim i Rudolfie Weiglu. Autorka słuchowisk radiowych, m.in. „Ostatni akt”, „Motel w pół drogi”, „Milena”. Członkini Komisji Selekcyjnej konkursu scenariuszowego Script Pro. Wykładowczyni scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w Liceum Filmowym. Prowadziła kursy i warsztaty, m.in. w Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Speakers Avenue oraz na warsztatach Sztuka Wyboru, organizowanych min. przez Fundację Tumult, organizatora Festiwalu Camerimage. Książka „Z ostatniej chwili” otrzymała nagrodę Wielkiego Kalibru w kategorii debiut. Książki „Kilka dni lata” oraz „Drugi koniec świata” (Wyd. Literackie) – przez kilka tygodni utrzymywały się na pierwszym miejscu na liście bestsellerów empik.com. Członkini Związku Zawodowego Scenarzystów Polskich – Gildii Scenarzystów oraz grupy Kobiety Filmu.
Warsztaty Open Script. Prowadząca: Prześwietlenie filmu „Czarna owca”. Prowadząca: Jak pisać dla młodego widza? Case study filmu „Czarny młyn”
Sobieszczański Maciej
Autor scenariuszy filmowych, reżyser. Absolwent Łódzkiej Szkoły Filmowej i Wajda School. Współautor pełnometrażowego filmu „Performer”, który zdobył THINK: FILM AWARD na MFF w Berlinie w 2015 r. Jego film „Zgoda” otrzymał m.in. nagrodę w sekcji FIRST LOOK na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno i nagrodę za najlepszą reżyserię w Konkursie Głównym 41. MFF w Montrealu. Film dostępny jest na platformie Netflix. Dwukrotnie otrzymał nagrodę w międzynarodowym konkursie ScriptEast. Jest wykładowcą PWSFTViT w Łodzi oraz Programu Fabularnego STUDIO PRÓB w Wajda School.
Szczerze o scenarzystach. Podcast Biblioteki Scenariuszy Filmowych
Stachowicz-Gacek Katarzyna
Pisarka i autorka scenariuszy. Z wykształcenia psycholog. W latach 2008 – 2009 opublikowała sześć kryminałów w duecie z Agnieszką Szczepańską. Swój pierwszy indywidualny, „W jak morderstwo”, wydała w 2018 roku w wydawnictwie „Oficynka”. Na jego podstawie został nakręcony film pod tym samym tytułem w reżyserii Piotra Mularuka, autorka była również współscenarzystką projektu. Kolejne jej książki to „Zemsta ze skutkiem śmiertelnym” (2020) i „Śmierć na Zanzibarze” (2021). Na wiosnę 2022 przewidziana jest premiera pierwszej książki nowej serii komedii kryminalnych pt. „Pies ogrodnika” (Wydawnictwo Znak, marzec 2022). Razem z podróżnikiem Markiem Kamińskim napisała przygodową książkę dla dzieci „Marek i czaszka jaguara”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Znak Emotikon we wrześniu 2017 r. Jest też autorką serii dla młodych czytelników „Supercepcja” (również Znak Emotikon), o bohaterach obdarzonych super zmysłami. Do tej pory na rynku pojawiło się sześć tomów serii. Katarzyna Gacek jest również autorką scenariuszy do seriali: „Anna Maria Wesołowska” (TVN), „Przeznaczenie” (Polsat, 2010) oraz „Unia serc” dla TVP3 Info (2011). Razem z Magdaleną Nieć i Adamem Wojtyszko napisała scenariusz do filmu dla młodych widzów „Za niebieskimi drzwiami” według powieści Marcina Szczygielskiego. Również z Magdaleną Nieć jest współscenarzystką „Czarnego młyna”, który wszedł na ekrany kin w 2021 roku.
Case study „Czarny młyn”
Szumowska Małgorzata
Absolwentka reżyserii Szkoły Filmowej w Łodzi. Dwukrotna zdobywczyni Srebrnego Niedźwiedzia na festiwalu Berlinale za filmy „Body/Ciało” (2015) oraz „Twarz” (2017). W 2019 roku ukazał się jej pierwszy anglojęzyczny film „Córka boga”. Jego światowa premiera miała miejsce na Toronto International Film Festival oraz na platformie Netflix (2020). Na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji doceniono jej film „Śniegu już nigdy nie będzie” (2020), gdzie otrzymał Nagrodę Specjalną. Reżyserka otrzymała 6 statuetek Złotych Lwów na Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni za film „33 sceny z życia” (2008). W marcu tego roku premierę ma film „Infinite storm”. Obecnie trwają prace nad jej najnowszym filmem „The Gambler Wife”.
Case study „Śniegu już nigdy nie będzie”
Maciej Ślesicki
Reżyser, scenarzysta, producent filmowy i ceniony pedagog. Założyciel i Kanclerz Warszawskiej Szkoły Filmowej. Dyrektor i pomysłodawca Festiwalu Script Fiesta. Twórca filmów „Trzy minuty. 21:37”, „Tato”, „Sara” i „Show” oraz serialu „13 Posterunek”. Laureat Złotej Kaczki za rok 1995 oraz nagrody na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za reżyserię filmu „Tato”. W 1997 roku otrzymał nagrodę dystrybutorów za sukces frekwencyjny filmu „Sara”. Dwukrotnie nominowany do Oscara® za produkcję filmów „Nasza klątwa” oraz „Sukienka”. Producent wielokrotnie nagradzanego filmu „Rezerwat”. Inicjator wielu akcji wspierających debiuty filmowe. Ostatnia jego produkcja to głośny film „kRAJ” zrealizowany wspólnie ze studentami i absolwentami Warszawskiej Szkoły Filmowej.
Jury Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego. Jury Konkursu na Koncepcję serialu telewizyjnego lub internetowego. Praca nad scenariuszem z debiutantem i pokaz filmu „Sukienka”. Targowisko twórczości. Klinika scenariuszowa Macieja Ślesickiego. Warsztaty studium scenariuszowego WSF.
Śliwińska-Kłosowicz Katarzyna
Scenarzystka, script doctor, showrunner, dziennikarka. Ukończyła Nauki Polityczne i Społeczne, specjalizacja: dziennikarstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz Organizację produkcję filmowej w Szkole Filmowej w Łodzi. Była dziennikarką działu kultury Gazety Wyborczej. Od wielu lat związana ze stacją TVN i Playerem. Pomysłodawczyni i showrunner takich seriali jak „Diagnoza”, „Pod powierzchnią”, „Nieobecni”. Ma na koncie prowadzenie lub nadzór scenariuszowy nad serialami „Druga szansa”, „Kod genetyczny” , „Motyw”, „Szadź”, „Tajemnica zawodowa”, „Skazana”, „Behawiorysta”, „Kontrola” 2 i 3 i inne. Szefowa zespołu kreacji w dziale fabularnym TVN.
Jury Konkursu na Koncepcję serialu telewizyjnego lub internetowego
Terpińska Aleksandra
Absolwentka Reżyserii na WRiTv UŚ w Katowicach, absolwentka Psychologii na UWr. Reżyserka i scenarzystka filmów krótkometrażowych, dokumentów, seriali, reklam i teledysków. Jej krótkometrażowy film „Najpiękniejsze Fajerwerki Ever” był pokazywany w sekcji Tydzień Krytyki na 70. FF Cannes 2017 gdzie otrzymał nagrodę CANAL + oraz Rail d’Or. Za swoje filmy krótkometrażowe „Leszczu”, „Święto Zmarłych, „Ameryka”, „Najpiękniejsze Fajerwerki Ever” otrzymała 50 nagród na festiwalach na całym świecie. Filmy te gościły między innymi na festiwalach takich jak Cannes, San Sebastian,Telluride czy Clermont-Ferrand. W 2021 roku otrzymała nagrodę w kategorii „najlepszy debiut reżyserski lub drugi film” na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za pełnometrażowy debiut „Inni ludzie” na podstawie książki Doroty Masłowskiej. Za ten sam film została nagrodzona Paszportem Polityki 2021. Film ma premierę w marcu bieżącego roku.
W rytmie scenariusza filmu „Inni ludzie”
Uhls Jim
Amerykański producent i scenarzysta. Autor scenariusza do filmu „Fight Club”. Ukończył scenariopisarstwo na UCLA School of Theatre, Film and Television. W 2006 był bohaterem cyklu „The Dialogue”, dokumentalnej serii Dave’a Moldavona na temat scenariopisarstwa. W 2009 roku wspólnie z Davidem S. Goyerem (scenarzystą trylogiii „Batman” w reżyserii Christophera Nolana) oraz Simonem Kinbergiem (scenarzystą filmów z uniwersum X-Men) napisał scenariusz do filmu „Jumper”. Film na podstawie powieści Stevena Goulda wyreżyserował Doug Liman. Scenarzysta dramatu „Semper Fi” dla telewizji NBC, który wyprodukował wspólnie ze Stevenem Spielbergiem. Obecnie pracuje nad scenariuszem filmu pełnometrażowego „Lewiatan” dla wytwórni 20th Century Studios; oraz pilota telewizyjnego dla Alcon Entertainment. Jako dramaturg ma na swoim koncie wiele sztuk wystawianych na deskach teatrów w Nowym Jorku i Los Angeles m.in. „The Relative Importance of Jeri” oraz „Collections of a Long-Distance Garbageman”. Znany z oryginalnego stylu pracy nad scenariuszem, którego podstawą jest precyzyjne budowanie psychologii postaci z wykorzystaniem techniki wywiadów.
Masterclass: Jim Uhls
Wleklik Magdalena
Autorka scenariuszy filmowych, telewizyjnych, dramatów teatralnych, słuchowisk. Pisarka i reżyserka. Od lat podejmuje temat relacji polsko-ukraińskich, za co została w 2013 r. uhonorowana medalem 27. Wołyńskiej Dywizji Piechoty AK. Jej filmy i słuchowiska miały pokazy na wielu festiwalach w kraju i za granicą. Absolwentka Scenariopisarstwa, a następnie Realizacji Tv Szkoły Filmowej w Łodzi. Współtwórczyni Biblioteki Scenariuszy Filmowych na tej Uczelni. Sekretarz Zarządu Koła Scenarzystów SFP. Wykładowczyni scenariopisarstwa w Instytucie Badań Literackich PAN. Laureatka nagrody dla scenarzystów ArtSkrypt 2021.
Szczerze o scenarzystach. Podcast Biblioteki Scenariuszy Filmowych