Program Script Fiesty 9½ już dostępny!
25 wydarzeń, 35 gości i 3 premierowe dni. Program Script Fiesty 9½ już dostępny!
Poznaliśmy pełny program tegorocznej Script Fiesty 9½, a w nim 25 wydarzeń online, które uchylą rąbka tajemnicy do wielowymiarowego świata scenariopisarstwa! Uczestnicy będą mogli wziąć udział w wykładach m.in. Michała Oleszczyka i Macieja Ślesickiego, dyskusjach scenarzystów przy okrągłym stole, projekcjach filmowych, analizach polskich scenariuszy, wieloaspektowych konfrontacjach z tekstem w roli głównej, a także spotkaniach na żywo. Wśród 35 ekspertów pojawią się cenieni scenarzyści, konsultanci scenariuszowi, piszący reżyserzy, ale także… aktorzy. Gośćmi specjalnymi wydarzenia będą Ron Leshem (Euforia), Christos Nikou i Stavros Raptis (Niepamięć). W programie znajdą się dyskusje poświęcone głośnej “Erotice 2022” oraz pierwszej pełnometrażowej produkcji Warszawskiej Szkoły Filmowej pt. “kRAJ”. W festiwalu będzie można wziąć udział bezpłatnie od 22 do 24 kwietnia na platformie Think Film.
Program pełen inspiracji i merytorycznej wiedzy
Tegoroczna Script Fiesta 9½ to 25 wydarzeń, 35 gości i 3 premierowe dni. Na uczestników festiwalu czeka szereg różnorodnych propozycji programowych. Już w czwartek 22 kwietnia Michał Oleszczyk rozłoży na czynniki pierwsze scenariusze trylogii “Before…” Richarda Linklatera, a widzowie będą mogli zobaczyć m.in. kultowe “Przed wschodem słońca” i “Przed północą”. Podczas “Targowiska twórczości” czyli kliniki scenariuszowej, poznamy pięciu uczestników i ich pomysły, które prześwietli Maciej Ślesicki. Wieczorem cenieni scenarzyści i scenarzystki spotkają się przy okrągłym stole w dyskusji, która przybliży trendy i potrzeby rynku oraz tajniki profesji. Wśród gości m.in. Marta Szymanek (Wataha), Mateusz Pacewicz (Boże ciało), Krzysztof Rak (Bogowie), Łukasz M. Maciejewski (Król) i Kaja Krawczyk-Wnuk (Żeby nie było śladów). W ramach cyklu “Scenariusz na ekranie” uczestnicy Script Fiesty przekonają się na własne oczy, jak wypadnie porównanie tekstu scenariusza z efektem ekranowym, a za przykład posłużą wybrane sceny z filmu “Boże ciało” oraz serialu internetowego “Kontrola”. Drugi dzień przyniesie kolejne programowe propozycje. Podczas webinarium Gildii Scenarzystów Polskich, uczestnicy dowiedza się, na co zwracać uwagę przy podpisywaniu umów. Inspirująco zapowiada się wykład Macieja Ślesickiego “Co musi wiedzieć scenarzysta, a czego nie uczą w szkołach…”, który dowiedzie, dlaczego scenariopisarstwo jest nie tylko sztuką pisania, ale także liczenia pieniędzy. Spotkanie Artura Wyrzykowskiego z Adamem Bobikiem będzie z kolei okazją do analizy wybranych scen z udziałem aktora m.in. z serialu “Król”, filmów “Wszyscy moi przyjaciele nie żyją” i “Bliscy”, co pozwoli odpowiedzieć na pytania, czego potrzebuje scenariusz, a co powinien odnaleźć w tekście akor. Dużą dawkę merytorycznej wiedzy zapewni seria “Jak pracują scenarzyści”, w ramach której zaproszeni goście w sześciu aktach opowiedzą o początkach pracy nad scenariuszem, swoich rytuałach i narzędziach, które pozwalają stawiać im kolejne kroki w procesie twórczym. Premiera wideoeseju “Boże ciało Hejtera” stworzonego przez Bolesława Racięskiego i Karola Kubiaka pozwoli porównać motywacje i cele bohaterów obu filmów Jana Komasy i zastanowić się nad hipotetyczną koncepcją ich wspólnego spotkania na ekranie. Finałem drugiego dnia festiwalu będzie spotkanie z Ronem Leshemem – twórcą i scenarzystą pierwowzoru “Euforii”, który opowie uczestnikom o drodze, jaką przeszła produkcja i jej scenariusz od izraelskiego serialu do światowego hitu HBO, którego jest producentem wykonawczym. Gratką dla widzów będzie także pokaz dwóch pierwszych odcinków nowego serialu “Dolina łez” z jego scenariuszem. 24 kwietnia organizatorzy zapraszają na trzyczęściowe wydarzenie poświęcone tworzeniu scenariusza do audio serialu. O kulisach powstawania tego typu produkcji opowie Anna Kazejak (Fucking Bornholm), a także Katarzyna Szczerba (Lodowa przełęcz), a temat z produkcyjnej strony dopełni webinarium przygotowane przez Audiotekę – partnera festiwalu. Znakiem rozpoznawczym Script Fiesty 9½ będą także spotkania case study. Widzowie spotkają się z twórcami filmu “kRAJ” – pierwszego pełnometrażowego filmu Warszawskiej Szkoły Filmowej oraz twórczyniami “Erotici 2022” – pierwszego polskiego filmu Netflixa. Podczas spotkania “Aktor kontra scenariusz” Maciej Ślesicki w rozmowie z Cezarym Pazurą przeanalizują wybrane sceny z bogatej filmografii wielokrotnie nagradzanego aktora, a uczestnicy dowiedzą się o scenariuszowych kulisach realizacji kultowych scen z “Krolla” Władysława Pasikowskiego, “Show” Macieja Ślesickiego, “Nic śmiesznego” Marka Koterskiego czy “Ślepnąc od świateł” Krzysztofa Skoniecznego. Spotkanie będzie okazją do porównania ról dramatycznych i komediowych, w które wcielił się Cezary Pazura na przestrzeni kilkunastu lat, a tym samym do wskazania charakterystycznych cech i różnic w konstruowaniu scenariuszy, które wpisują się w określone ramy gatunkowe. Wykład Marka Brodzkiego będzie z kolei traktował o rzadko poruszanej relacji pomiędzy zapisami scenariusza, a inscenizacją. Reżyser i wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej na przykładach z własnej filmografii wskaże możliwe kierunki scenariuszowych sugestii dla reżysera w tym zakresie. Uczestnicy Script Fiesty 9½ zobaczą także “Niepamięć” ze scenariuszem Christosa Nikou i Stavrosa Raptisa i spotkają się z twórcami podczas case study, które pozwoli prześledzić konstrukcję scenariusza greckiego kandydata do Oscara 2021 oraz jeszcze silniej zrozumieć źródło jego fenomenu. “Mamy nadzieję, że udział w Script Fieście będzie dla początkujących scenarzystek i scenarzystów pewnego rodzaju punktem bez powrotu, inspirującym doświadczeniem, które pozwoli rozpędzić się w twórczej ofensywie” – przekonuje Malwina Czajka, dyrektora artystyczna festiwalu. Ostatniego dnia rozstrzygnięty zostanie także konkurs na koncepcję serialu internetowego. Przez dwa tygodnie od 22 kwietnia potrwa także Pitch Fiesta, czyli prezentacje pomysłów na scenariusz, które w tym roku przybiorą formę wideo pitchingów. Festiwal potrwa do 24 kwietnia, ale dostęp do wszystkich wydarzeń będzie możliwy także przez kolejne 2 tygodnie! Szczegóły dostępne są na stronie: https://scriptfiesta.pl/
Święto scenarzystów w Twoim domu – informacje praktyczne
Organizatorzy Script Fiesty 9½, pomimo braku możliwości tradycyjnego spotkania w Warszawskiej Szkole Filmowej, przygotowali bogaty program skierowany zarówno do doświadczonych scenarzystów, jak i tych, którzy są na początku swojej drogi w branży. Festiwal będzie umożliwiał bezpłatne wzięcie udziału w 25 wydarzeniach. Wirtualnym centrum festiwalowym stanie się od 22 kwietnia platforma Think Film. Jak wziąć udział w festiwalu?
Wyjątkowa formuła Script Fiesta 9½ sprawia, że program oparty jest na trzech formach wydarzeń. Pierwszą z nich są premiery wcześniej wyprodukowanych wydarzeń z udziałem gości, które będzie można oglądać od godziny wskazanej w harmonogramie festiwalu przez wszystkie festiwalowe dni i o dowolnej porze. Drugą formą są wydarzenia na żywo. Transmisje ze spotkań oznaczonych w ten sposób będzie można oglądać zarówno na Think Film, jak i na Facebooku Script Fiesty, gdzie za pomocą komentarzy będzie można kierować pytania do gości. Trzecią kategorią wydarzeń są projekcje filmowe. Te będą dostępne tylko we wskazanym w harmonogramie przedziale godzinowym. Wcześniejszej rejestracji na seans wymaga jedynie pokaz “Niepamięci”, który będzie poprzedzał spotkanie z twórcami filmu tj. Christosem Nikou i Stavrosem Raptisem. Specjalny formularz rejestracyjny zostanie uruchomiony na platformie Think Film pierwszego dnia festiwalu tj. 22 kwietnia o godzinie 11:00. Z uwagi na ograniczoną liczbę miejsc, decydować będzie w tym przypadku kolejność zgłoszeń. Uczestnicy zarejestrowani na seans otrzymają login i hasło, które umożliwią dostęp do filmu we wskazanym w harmonogramie bloku godzinowym. Wszystkie inne wydarzenia festiwalu będą dostępne dla każdego uczestnika bez konieczności rejestracji i logowania się. Wystarczy 22 kwietnia wejść do wirtualnego centrum festiwalowego pod adresem: www.thinkfilm.pl