Oscarowi twórcy na czele z Agnieszką Holland w Kapitule Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego!
Właśnie zakończył się proces naboru do pierwszego Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego, mającego na celu zwrócenie uwagi na kluczową rolę scenarzystów w branży filmowej. Wpłynęły do nas najważniejsze tytuły z dystrybucji krajowej, a Kapituła Konkursu wkrótce przystąpi do prac nad wyłonieniem finalistów. W Jury tej wyjątkowej inicjatywy zasiądą prawdziwe tuzy polskiego i światowego kina, m.in. światowej sławy reżyserka i scenarzystka – Agnieszka Holland!
Konkurs na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego to wydarzenie bez precedensu w polskiej branży filmowej. Script Fiesta od samego początku walczy o zwiększenie świadomości na temat znaczenia scenarzystów w procesie powstawania produkcji kinowych i telewizyjnych.
„To nowe przedsięwzięcie jest kolejnym naturalnym krokiem dla Script Fiesty, która nigdy nie ustawała w wysiłkach, by podkreślać istotę i rangę zawodu scenarzysty w przemyśle filmowym – mówi Przemek Glajzner, Dyrektor Artystyczny festiwalu. – W Kapitule znaleźli się specjaliści, którym na sercu leży wzmocnienie pozycji scenarzystów w branży filmowej. Co więcej, zależało nam na tym, aby skład kapituły był jak najbardziej różnorodny i odzwierciedlał różne wrażliwości”.
Script Fiesta ma niezwykły zaszczyt ogłosić, że w Jury Konkursu na Najlepszy Scenariusz Polskiego Filmu Fabularnego zasiądą:
Agnieszka Holland – reżyserka i scenarzystka, absolwentka praskiej uczelni filmowej FAMU. Swoją karierę filmową rozpoczęła współpracą z Krzysztofem Zanussim oraz ze swoim mentorem Andrzejem Wajdą. Zrealizowała wiele filmów w koprodukcjach międzynarodowych: wśród nich “Europa, Europa”(1990), wyróżniony nominacją do Oscara za najlepszy scenariusz. Nominacje do Oscara otrzymała również w 1985 i 2012 – obie w kategorii najlepszego filmu nieanglojęzycznego – za filmy “Gorzkie żniwa” oraz “W ciemności”. Ze swoim przyjacielem Krzysztofem Kieślowskim współpracowała nad scenariuszem jego trylogii “Trzy kolory”. Formatowała i realizowała poszczególne odcinki kilku znaczących serii telewizyjnych w USA (m.in. "The Wire", "Treme", "The Killing", "House of Cards"). Jest jedną z reżyserek pierwszego polskiego serialu dla Netflix – „1983”. |
Maciej Ślesicki – reżyser, scenarzysta i producent filmowy. Założyciel i Kanclerz Warszawskiej Szkoły Filmowej. Twórca filmów „Trzy minuty. 21:37”, „Tato”, „Sara” i „Show” oraz serialu „13 Posterunek”. Ukończył Wydział Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego. Laureat Złotej Kaczki za rok 1995 oraz nagrody na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za reżyserię filmu „Tato”. W 1997 roku otrzymał nagrodę dystrybutorów za sukces frekwencyjny filmu „Sara”. Nominowany do Oscarów za produkcję filmu „Nasza klątwa”. Producent wielokrotnie nagradzanego filmu „Rezerwat”. Inicjator wielu akcji wspierających debiuty filmowe. Szef studia filmowego Paisa Films. |
Piotr Dzięcioł – polski producent filmowy, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Wyższego Zawodowego Studium Organizacji Produkcji Filmowej i Telewizyjnej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi. W 1991 założył przedsiębiorstwo Opus Film, którego działalność objęła produkcje kinowe i telewizyjne, a także spoty reklamowe. Uzyskał członkostwo w Polskiej Akademii Filmowej oraz Europejskiej Akademii Filmowej. Był członkiem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jest producentem m.in. "Ediego" zgłoszonego w 2002 do rywalizacji o Oscara w kategorii filmu nieanglojęzycznego. Największy sukces odniosła natomiast wyprodukowana przez niego w 2013 roku "Ida", którą nagrodzono m.in. Oscarem i Nagrodą Brytyjskiej Akademii Filmowej dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego.
|
Janusz Majewski – Rektor Warszawskiej Szkoły Filmowej. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi, gdzie w 1959 r. ukończył wydział Reżyserii. W latach 1983–1990 był Prezesem Zarządu Głównego Stowarzyszenia Filmowców Polskich, od roku 2006 jest Honorowym Prezesem Stowarzyszenia. W latach 1987–1991 członek Komitetu Kinematografii. W latach 1969–1991 był wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi, a także gościnnie m.in. w Stanach Zjednoczonych. W 2001 r. odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Wybrana filmografia: „Sublokator” (1966), „Złoto dezerterów” (1998), „Mała matura 1947” (2010), „Czarny mercedes” (2019).
|
Tomasz Kolankiewicz - filmoznawca, historyk filmu i kurator filmowy. Od 2020 roku dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Przez wiele lat współpracownik Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego, Teatru Nowego w Warszawie i licznych festiwali filmowych. W latach 2008-2017 członek redakcji filmowej TVP Kultura. Wydawca, reżyser i prowadzący publicystycznych programów o tematyce filmowej. Autor kilkuset telewizyjnych i kilkudziesięciu kinowych przeglądów filmowych. Wykładowca akademicki.
|
To pierwsze osoby, które wejdą w skład Kapituły. Pod koniec stycznia ogłosimy kolejne nazwiska.
Cenieni filmowcy o międzynarodowej renomie i ogromnym doświadczeniu spotkają się przy wspólnym stole, by wybrać pięć produkcji, które znajdą się na konkursowej shortliście. Tytuły z wielkiej piątki poznamy w drugiej połowie lutego 2022 roku. Na początku marca Kapituła zdecyduje, które filmy dostaną się do finału.
W konkursie mierzą się ze sobą polskie filmy fabularne, które miały swoją premierę kinową lub cyfrową w ciągu ostatnich 12 miesięcy, licząc od daty ogłoszenia konkursu (a więc od 1 grudnia 2020 roku do 30 listopada 2021).
Trzy filmy zakwalifikowane do finału będzie można zobaczyć podczas specjalnych projekcji połączonych ze spotkaniami z ich twórcami w ramach nadchodzącej Script Fiesty. Widzowie poznają kulisy pracy scenarzystów, a sami nominowani będą mogli doświadczyć na żywo reakcji i opinii widzów na temat swojej twórczości.
Głównym partnerem konkursu jest Gildia Scenarzystów Polskich.
Wydarzenie jest finansowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawy. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Współfinansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Partnerami wydarzenia są: Gildia Scenarzystów Polskich, Audioteka, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych - Sekcja Młodych, Biblioteka Scenariuszy Filmowych, Atelier Scenariuszowe, Mazovia Warsaw Film Commission, Crew United Polska, Match&Spark oraz Festiwal Kamera Akcja.