Jak pisać dla młodego widza? Case study filmu „Czarny młyn”
Katarzyna Stachowicz-Gacek i Magdalena Nieć, scenarzystki popularnych filmów dla młodzieży, z prawie 300 tysięczną widownią (!) tj. „Czarny młyn” czy „Za niebieskimi drzwiami”– opowiedzą podczas Script Fiesty o pracy nad projektami skierowanymi do młodego widza. Czeka na Was duża dawka wiedzy i cennych wskazówek.
„Czarny Młyn” to stworzony z wielkim rozmachem film przygodowy, jakiego w Polsce jeszcze nie było. Fabuła powstała na motywach jednej z najpopularniejszych książek mistrza polskiej literatury młodzieżowej Marcina Szczygielskiego. To historia o miłości, przyjaźni i pozornych słabościach.
Kino dla dzieci i młodzieży to ważny element krajobrazu produkcji filmów, z roku na rok można zaobserwować w tej dziedzinie duże zmiany. Doświadczenia wielu europejskich kinematografii (z duńską, szwedzką i norweską na czele, gdzie rocznie powstaje kilkanaście produkcji dla dzieci) dowodzą, jak ogromnym zainteresowaniem cieszą się wśród widzów np. ekranowe adaptacje literatury dziecięcej. Sukcesy takich produkcji jak "Za niebieskimi drzwiami" Mariusza Paleja, który w kinach obejrzało niemal 250 tysięcy widzów, "Tarapaty" Marty Karwowskiej z ponad 300 tysięczną widownią czy właśnie "Czarny młyn" z 284 tysięczną widownią dowodzą, że ten gatunek także w Polsce ma duży potencjał do silniejszego zaistnienia.
„Czarny Młyn” opowiada o grupie pozornie zwyczajnych przyjaciół, których łączą nadzwyczajne wydarzenia. Głównym bohaterem jest Iwo, który opiekuje się swoją niepełnosprawną siostrą, a każdą wolną chwilę spędza ze swoimi przyjaciółmi: Karolem, Piotrkiem i Natalką. Wszyscy żyją w małej miejscowości, w której zaczynają dziać się dziwne rzeczy, znikają przedmioty, a wszystkie ślady prowadzą do tytułowego Czarnego Młyna.
Jak zatem wyglądają poszukiwania tematów, które mogą skutkować stworzeniem jakościowych filmów dla młodej widowni na naszym rynku? Czym różni się pisanie scenariusza dla dzieci i młodzieży? Jak "złapać" język młodych ludzi? Jak sprawić, że zobaczenie polskiego filmu będzie atrakcyjne dla nastolatków, które oglądają produkcje Marvela czy Disneya?
Szczegółowa analiza procesu od powstania książki przez pierwszy draft aż do finalnego filmu na przykładzie "Czarnego młyna" w reż. Mariusza Paleja da Wam możliwość otrzymania dużej dawki praktycznej wiedzy w pigułce. Nasza gościni opowie o różnicach w pracy nad scenariuszem adaptacji ("Za niebieskimi drzwiami"), a filmu opartego na motywach powieści ("Czarny młyn").
Case study filmu z udziałem autorek scenariusza Magdaleny Nieć i Katarzyny Stachowicz-Gacek to wydarzenie, które umożliwi wymianę doświadczeń i może stanowić dla każdego scenarzysty pierwszy krok do realizacji nowych projektów skierowanych do najmłodszego widza. Duża dawka wiedzy i mnóstwo cennych wskazówek gwarantowane!
Katarzyna Stachowicz-Gacek – pisarka i autorka scenariuszy. Z wykształcenia psycholog. W latach 2008 – 2009 opublikowała sześć kryminałów w duecie z Agnieszką Szczepańską. Swój pierwszy indywidualny, „W jak morderstwo”, wydała w 2018 roku w wydawnictwie „Oficynka”. Na jego podstawie został nakręcony film pod tym samym tytułem w reżyserii Piotra Mularuka, autorka była również współscenarzystką projektu. Kolejne książki autorki to „Zemsta ze skutkiem śmiertelnym” (2020) i „Śmierć na Zanzibarze” (2021). Na wiosnę 2022 przewidziana jest premiera pierwszej książki nowej serii komedii kryminalnych pt. „Pies ogrodnika” (Wydawnictwo Znak marzec 2022). Razem z podróżnikiem Markiem Kamińskim napisała przygodową książkę dla dzieci „Marek i czaszka jaguara”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Znak Emotikon we wrześniu 2017 r. Jest też autorką serii dla młodych czytelników „Supercepcja” (również Znak Emotikon), o bohaterach obdarzonych super zmysłami. Do tej pory na rynku pojawiło się sześć tomów serii. Katarzyna Gacek jest również autorką scenariuszy do seriali: „Anna Maria Wesołowska” (TVN), „Przeznaczenie” (Polsat, 2010) oraz „Unia serc” dla TVP 3 Info (2011). Razem z Magdaleną Nieć i Adamem Wojtyszko napisała scenariusz do filmu dla młodych widzów „Za niebieskimi drzwiami” według powieści Marcina Szczygielskiego. Również z Magdaleną Nieć jest współscenarzystką „Czarnego młyna”, który wszedł na ekrany kin w 2021 roku. | |
Magdalena Nieć – scenarzystka, reżyserka i aktorka, mgr. sztuki (dyplom broniła na krakowskiej PWST) i stypendystka Ecole Nationale Superieure des Arts de la Marionnette. W jej dorobku scenariopisarskim znajduje się film familijny „Za niebieskimi drzwiami” z 2016 roku, który osiągnął sukces frekwencyjny i zdobył 19 nagród w Polsce i na świecie – w tym nagrodę za scenariusz na festiwalu Molodist IFF w Kijowie. W 2021 na ekrany kin wszedł jej kolejny projekt – „Czarny Młyn”, film dedykowany młodzieży, który mimo pandemii, obejrzało ponad 285 tys. widzów. „Czarny Młyn” przyniósł Magdzie nagrodę indywidualną za scenariusz przyznaną w Moskwie na Międzynarodowym Festiwalu Filmów dla Dzieci. Film zdobył również nagrodę młodzieżowego jury na festiwalu w Chemnitz, nagrody w San Diego, Jajpur i Marcinka od jury dziecięcego na Ale Kino. W międzyczasie jako scenarzystka współtworzyła wiele kampanii dla fundacji zajmującej się ciężko chorymi dziećmi i pisała scenariusze seriali. Magda jest również reżyserką, zdobywała doświadczenie jako reżyser obsady i drugi reżyser specjalizujący się w pracy z dziecięcymi aktorami („Za niebieskimi drzwiami”, „Wilkołak”, „Czarny Młyn”). W 2021 zadebiutowała jako reżyser filmu familijnego „Detektyw Bruno”, który będzie można zobaczyć już późną wiosną 2022. Obecnie pracuje nad kolejnym autorskim projektem filmowym, który otrzymał stypendium scenariuszowe PISF i jest w początkowej fazie preprodukcji. |
Tegoroczna 10. edycja Script Fiesty odbędzie się stacjonarnie w dniach 31.03 – 03.04.2022 r. w Kinie Elektronik w Warszawie oraz online od 04.04. do 17.04.2022 r. na platformie Think Film. Wstęp jest bezpłatny. Wkrótce udostępnimy szczegółowy program festiwalu.
Organizatorem festiwalu jest Warszawska Szkoła Filmowa i Fundacja Laterna Magica. Wydarzenie jest finansowane ze środków Miasta Stołecznego Warszawy. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego. Współfinansowane ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego. Partnerami wydarzenia są: Gildia Scenarzystów Polskich, Audioteka, Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych - Sekcja Młodych, Biblioteka Scenariuszy Filmowych, Atelier Scenariuszowe, Mazovia Warsaw Film Commission, Crew United Polska, Match&Spark oraz Festiwal Kamera Akcja.